Zorg op school

De zorg  op de Juliana school verloopt via de zogenaamde zorgpiramide. De meeste hulp wordt geboden in de brede basiszorg. Gedurende het schooljaar wordt drie keer de gehele groep besproken met de leerkracht en de intern begeleider. De focus ligt op het zoveel mogelijk ondersteunen van kinderen binnen de klas. Ondersteuning wordt aangeboden aan leerlingen die moeite hebben met de leerstof, maar ook aan hen die meer uitdaging nodig hebben dan de ‘gemiddelde leerling’.

Als de ontwikkeling van het kind meer aandacht vraagt, wordt in overleg met de intern begeleider en de leerkracht een plan van aanpak opgesteld.

Binnen een plan van aanpak kan er sprake zijn van extra begeleiding. Extra begeleiding van kinderen wordt in principe verzorgd door de eigen leerkracht. Extra begeleiding kan ook speciale hulp inhouden die door de intern begeleider wordt verzorgd aan kinderen die moeite hebben met de leerstof, aan kinderen die meer uitdaging nodig hebben, maar ook aan kinderen met sociaal/emotionele problemen. Dit gebeurt zowel binnen als buiten de klas.

Uiteraard worden ouders nauw betrokken bij de ondersteuning van hun kind. De intern begeleider begeleidt de trajecten van leerlingen met een zorgvraag die niet alleen door de groepsleerkracht kan worden opgelost. Soms is daarbij de inzet van externe hulpverleners wenselijk of noodzakelijk. Voor elk kind wordt een doel geformuleerd waar naar wordt gewerkt en wordt een plan van aanpak opgesteld. Als het wenselijk is voor een kind om een eigen leerlijn te volgen, stellen we in overleg met ouders een leerovereenkomst op.